Rehtoreiden vaikeaksi kokemat päätökset – voiko tästä aiheesta pidettyä esitystä jäädä seuraamaan pää kallellaan?

Kyllä voi.

Jussi blogi

Jussi Simolin – maailmanparaskoulu

 

Kaisa Isotalon esitys Suomen Rehtorit ry:n aamutilaisuudessa Educa2017-messuilla oli pysäyttävää kuunneltavaa.

Ei pelkästään siksi, että Kaisan esitystä säestettiin tenhoavalla pianomusiikilla, vaan siksi, että Kaisan väitöskirjaansa varten keräämät tarinat rehtoreiden vaikeista päätöksentekotilanteista olivat koskettavia ja elämänmakuisia.

Enkä ollut ainoa, joka nauliintui kuuntelemaan. Yleisön joukossa oli monia rehtoreita, jotka samalla tavoin, pää kallellaan, kuuntelivat Kaisan väitöskirjan esittelyä tai nappasivat jokaisen dian digitaalisesti talteen myöhempää käyttöä varten.

Mistä syistä jäin erityisesti kuuntelemaan?

Olen itse koulutukseltani matemaattisten aineiden opettaja, joka on viettänyt 17 vuotta työurastaan isojen kansainvälisten firmojen palveluksessa. Nyt olen start-up -yrittäjä, joka keskittyy johtamisen haasteiden ratkaisuun. Olen äärettömän kiinnostunut johtamisesta, ja rehtorin johtajapesti on mielestäni kaikista vaikein ja siksi kiinnostava.  Mikään firma ei luo organisaatiota, jossa voi olla kymmeniä asiantuntijoita yhden ainoan johtajan alaisuudessa. Kouluissa tämä on totta joka päivä, joka hetki. Missään organisaatiossa ei ole samanlaista painetta eri sidosryhmien kautta kuin rehtorilla. Budjetti, pedagogia, lait, opetussuunnitelma, vanhemmat, nuoret ja opettajat luovat käsittämättömän monimutkaisen dynamiikan johdettavaksi. Koulun aika on tarkkaan sidottu. Kenenkään käsiä ei ole tarkemmin sidottu ajankäytön suhteen kuin rehtorin. Johtaminen on lomitettava koulun kellon mukaan.

Rehtori on myös Suomen tärkein johtaja pelkästään vaikuttavuutensa takia. Jokainen meistä on kokenut rehtorin johtamista tai johtajuutta.  Suomen tulevaisuuden kannalta kriittisin ”tuotekehitys” tapahtuu rehtorien johtamana ympäri Suomen. Rehtorit ovat vastuussa uuden opetussuunnitelman toimeenpanosta – eivät virkamiehet, jotka juhlapuheissa sanovat, että uusi OPS on nyt otettu käyttöön.

Rehtori on siis vaikeimman ja tärkeimmän johtajuushaasteen edessä, ja hän kaipaa apua ja ohjeita siihen, miten säilyttää hallinnan tunne vaikeiden (wicked) päätösten hetkellä. Tähän tarpeeseen Kaisan väitöskirja pyrkii luomaan ratkaisumalleja. Tutkimuksen tulos kiteytyy ”pedagogisen synkronoinnin” -viitekehykseen.

No, viitekehykset ovat kivoja. Seuraava askel on oikeasti tuottaa yhdessä parhaat käytännöt -kooste. Kutsun kaikki Suomen rehtorit ja koulun johtajat mukaan tuottamaan ja arvottamaan kollegoiden parhaita käytäntöjä oheiselle areenalle. Tulokset jaetaan laajasti ja kaikille.

Mitä suurempi määrä rehtoreita osallistuu, sitä parempi tulos saadaan, ja Kaisan väitöskirja herää kouluissa eloon näkyen parempana viihtyvyytenä, vähempänä sähläyksenä ja ennen kaikkea parempina oppimiskokemuksina.

Tule siis mukaan ja jaa tätä tärkeää viestiä eteenpäin.

https://app.innoduel.com/#/c/maailmanparaskoulu_educa_isotalo

 

Facebook
Google+
http://www.maailmanparaskoulu.fi/rehtoreiden-vaikeaksi-kokemat-paatokset-voiko-tasta-aiheesta-pidettya-esitysta-jaada-seuraamaan-paa-kallellaan/
Twitter
LinkedIn